Vi læner os op af Torben I.A Sørensen definition af sundhedsfremme som er "der skelnes ikke mellem forebyggelse og sundhedsfremme, sundhedsfremme defineres som tiltag for at undgå sygdom".
"sygdomsforebyggelse adskiller sig fra sundhedsfremme, som betegner mere generelle aktiviteter til fremme af sundheden hos den enkelte, i bestemte befolkningsgrupper eller i hele befolkningen"
Her kan du læse om, hvordan vi arbejder med sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse i praksis på Dagtilbuddet:
En af de fremtrædende sundhedsfremmende teorier er A. Antonovskys teori om oplevelsen af sammenhæng, også forkortet som "OAS".
Hovedkomponenterne bag "OAS" er begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed.
Begribelighed handler om, at borgerne har oplevelsen af en rimelig grad af forudsigelighed i ens fysiske og sociale verden. Her på Dagtilbuddet har vi ugentlige gentagelser af aktiviteter som fx hockey, gåture og boccia, dette giver den forudsigelighed vores borgere har brug for, når de skal have lyst til at deltage i en aktivitet.
Et andet eksempel: Forud for vores emneuger om kost eller andre tiltag, så forbereder vi borgerne og også bostederne, dette gør vi for at skabe forudsigelighed for borgerne.
Håndterbarhed handler om, at borgerne oplever at have ressourcer til at møde de krav og udfordringer som omverden stiller. Fx når vi formidler viden omkring kalorieindtag. Ud fra sundhedsstyrelsens anbefalinger, laver vi kreative plancher omkring fuldkorn og nøglehulsmærket produkter. Vi går ud i butikken for at handle ind med borgerne og sammen leder vi efter disse mærker. Vi lader borgerne lære med deres sanser, når de laver plancher om fuldkornsprodukter ved at påklistre madvarer på planchen. Vi viser visuelt, hvor mange sukkerknalder en sodavand indeholder. Alt dette gør vi for at formidle sundhedsstyrelsens sygdomsforebyggende viden, på en måde som borgerne kan møde og håndtere med de ressourcer de har.
Et andet eksempel: borgerne kan møde mange kost relaterede udfordringer/fristelser i hverdagen og butikkerne. På Dagtilbuddet arbejder vi med at introducere alternativer for borgerne. Fx sunde snacks frem for slik. Sund knækbrød frem for morgenbrød.
Meningsfuldhed handler om, at borgerne oplever, at de krav og udfordringer, der bliver stillet, er meningsfulde at investere tid og ressourcer i, og at man har mulighed for at være deltagende. Fx når vi laver cykelprojekt bruger vi virkemidler, der giver mening for borgerne fx opslag, cykelmærker, ros diplom, fest osv.